Navigatie
U bent hier : Praktisch  >  Onderzoek  >  Gender  >  Studiedag In vakken gestopt

In vakken gestopt

Jongens die mode volgen, meisjes elektriciteit: het zijn nog steeds witte raven. De schoolloopbanen van meisjes en jongens in het Vlaamse TSO en BSO volgen voor een groot deel een genderstereotiep patroon. Ze worden als het ware in vakken gestopt, met alle gevolgen vandien: een verspilling aan human resources, een gesegregeerde en rigide arbeidsmarkt, sociale en economische ongelijkheid tussen mannen en vrouwen.

Het Vlaamse Gelijkekansenbeleid  organiseerde in samenwerking met het Steunpunt Gelijkekansenbeleid en het Departement Onderwijs en Vorming op 14 oktober 2015 een studiedag over het thema gender en studiekeuze.

Welke actoren en factoren beïnvloeden het studiekeuzeproces? Het Steunpunt Gelijkekansenbeleid levert een antwoord op die vragen in een onderzoeksrapport. De sprekers en deelnemers aan de studiedag dachten daarop verder: welke ingrepen kunnen ervoor zorgen dat jongens en meisjes een vrije studiekeuze kunnen maken op basis van hun talenten, competenties en motivatie - los van genderverwachtingen?

Hieronder vind je het volledige onderzoeksrapport “In vakken gestopt”, de presentaties van de diverse sprekers en de leeslijst die RoSa ter gelegenheid van de studiedag opstelde.

Presentatie çavaria (Steven De Baerdemaker) - video 

Lees meer :

NIEUWS

Projectsubsidie uitbouw lokaal e-inclusiebeleid

Het digitale zit vandaag vervat in ieder aspect van ons leven. Als je digitaal niet mee bent, ben je uitgesloten in van tal van aspecten van het...
(lees meer)

Vlaamse overheid lanceert toegankelijkheidswijzer musea

Toegankelijkheidswijzer brengt toegankelijkheid musea in beeld

Vlaams Minister van Samenleven Bart...
(lees meer)

Rapport evaluatie Gelijkekansendecreet

Resulaten van een onderzoek van DEMOS Public Law naar het Gelijkekansendecreet...
(lees meer)